Spis treści
Minimalny działający przykład
TikZ jest pakietem LaTeXa pozwalającym wykonywać rysunki w układzie współrzędnych. Podstawową komendą jest komenda \draw, która pozwala narysować linie, na przykład \draw (0,0) -- (1,1); rysuje odcinek między punktami o współrzędnych \((0,0)\) i \((1,1)\). Co do zasady każda komenda TikZa kończy się średnikiem.
Najprostszy przykład zawierający rysunek trójkąta o wierzchołkach w punktach \((0,0),(1,1,(0,2)\), komendą cycle domykamy obwód figury.
\documentclass{article}
\usepackage{tikz}
\begin{document}
\begin{tikzpicture}
\draw (0,0) -- (1,1) -- (0,2) -- cycle;
\end{tikzpicture}
\end{document}
Biblioteki
Możliwości TikZa ,,poukrywane” są w bibliotekach. Można je wykorzystać odwołując się do nich w preambule komendą \usetikzlibrary{nazwa biblioteki}. Przydatne biblioteki
calc– biblioteka pozwalająca wykonywać obliczenia na współrzędnychintersections– biblioteka pozwalająca definiować współrzędne w zależności od innych współrzędnych (na przykład na przecięciu odcinków)- code>angles – możliwość używania komendy
\pic
do oznaczania kątów
Wprowadzanie współrzędnych
Współrzędne punktów warto wprowadzać nadając im nazwy. Pozwala to wygodnie modyfikować rysunki. Przykład
\coordinate (A) at (0,0); Mając zdefiniowane w ten sposób dwa punkty \(A\) i \(B\), odcinek \(AB\) można narysować tak:\draw (A) -- (B);.
Bardzo użyteczną możliwością jest umieszczanie współrzędnych jako punktów znajdujących się w miejscu przecięcia innych obiektów, na przykład odcinków. Oto przykład: mamy zdefiniowane punkty \(A,B,C,D\), a chcemy mieć punkt \(E\) leżący na przecięciu odcinków \(AB\) i \(CD\). Możemy użyć komendy intersection of A--B and C--D. Proszę pamiętać o dołożeniu do preambuły biblioteki intersections. Większa porcja kodu
\coordinate (A) at (0,0);
\coordinate (B) at (2,2);
\coordinate (C) at (2,0);
\coordinate (D) at (0,2);
\coordinate (E) at (intersection of A--B and C--D);
Niekiedy wygodnie jest podawać współrzędne biegunowo. Na przykład \coordinate (A) at (60:2); definiuje punkt \(A\) znajdujący się w odległości 2 o środka układu współrzędnych i na półprostej tworzącej z dodatnią półosią \(OX\) kąt \(60^\circ\).
Wprowadzanie oznaczeń na rysunkach
Oznaczenia wprowadza się zwykle z użyciem komendy \node. Na przykład
\node[label=45:$A$] at (A) {};
Etykieta \(A\) pojawi się przy punkcie \((A)\) wzdłuż promienia wodzącego pod kątem 45 stopni względem osi \(OX\).
Przedłużanie odcinków
Definiowanie stylów
Skalowanie ilustracji
Przesuwanie i obracanie elementów
Zaznaczanie i opisywanie kątów
Zaznaczanie łuków kątów w TikZie wykonuje się z pomocą komend z biblioteki angles. Na przykład jeśli chcemy zaznaczyć łuk kąta o wierzchołku w punkcie \(A\) i ramionach przechodzących przez punkty \(B\) i \(C\), to można zrobić tak: \pic[draw] {angle = B--A--C}; Aby oznaczyć kąt symbolem należy w opcjonalnym argumencie komendy \pic wpisać "nazwa" i do preambuły dołożyć bibliotekę quotes. Kompletny kod by wykonać taki rysunek mógłby wyglądać tak:
\documentclass{article}
\usepackage{tikz}
\usetikzlibrary{angles,quotes}
\begin{document}
\begin{tikzpicture}
\coordinate (A) at (0,0);
\coordinate (B) at (2,1);
\coordinate (C) at (1,2);
% rysujemy kąt
\draw (B) -- (A) -- (C);
% rysujemy łuk i oznaczenie kąta
\pic[draw,"$\alpha$",angle radius =.3cm] {angle = B--A--C};
\end{tikzpicture}
\end{document}
Proszę zwrócić uwagę na orientację kąta!